tiistai 17. kesäkuuta 2014

17.6. Hammaslääkäri

Sain tammikuussa munuaislääkäriltä palautetta siitä, että elinsiirtopotilaana mun pitäisi käydä hammaslääkärin tarkistuksessa vähintään vuoden välein. Ihan en oo hommiani hoitanut, sillä edellisestä kerrasta on neljä vuotta aikaa. Silloin mun hampaani tutkittiin siirtoa varten.

No, tänään oli sitten aika korjata vahinko. Mä taidan olla vähän outo ihminen, kun oikein nautin hammaslääkärille menosta. En tiiä, mikä siinä on niin kivaa, kun omaa suuta kopeloidaan. Tänäänkin toivoin, että hammaslääkäri ei olisi ihan niin nopeasti hommiansa lopettanut. :D Syynä taitaa olla se, että mitään kovin ikävää en oo koskaan hammaslääkärissä joutunut kokemaan. Muistan kuinka ala-asteellakin tykkäsin käydä hammashoitajan luona. Se tosin muuttui siinä vaiheessa, kun maitohampaita piti alkaa repiä pois. Sitten ei ollutkaan enää niin kivaa. Mutta siitä on jo niin pitkä aika, ettei niitä käyntejä muista, vaan hyvillä mielin taas hammaslääkärin tuoliin istuin.

Hammaslääkäri tosiaan mun hampaani sitten tarkisti ja otti oikein pikaiset röntgenkuvatkin. Reikiä on edelleen tasan nolla kappaletta, mistä oon kyllä äärettömän ylpeä. Ja hammaslääkärikin kehui asiaa, sillä se kuulemma helpottaa hoitoa huomattavasti. Kaikki ei nimittäin kuitenkaan ihan kunnossa ole. Jos oikein lääkärin puheista ymmärsin, niin mulla on ientulehdus. Tai ainakin jotain ikenistä se kovasti selitti. Oon kyllä itekin huomannut, että mulla tulee tosi helposti verta hampaita harjatessa tai hammaslankaa käyttäessä. Ja niin kuulemma pitää tullakin hammaslangan kanssa, muuten en tarpeeksi hyvin hammasvälejä putsaa.

Ihan mikään pikkujuttu tää ei nyt ole, vaan sain ohjeeksi tehostaa hampaiden hoitoa erityisesti. Kyllä mä aina arkena pesen hampaat kaksi kertaa päivässä, mutta viikonloppuisin ja näin lomalla jää aamupesu tosi helposti väliin. Nyt pitää tsempata sen suhteen. Lisäksi sain mukaan jotain erikoishammastahnaa, joka auttaa myös ikeniä. Seuraava tarkastus on elokuun alussa ja jos tehostetulla hoidolla en oo saanut ikeniäni parempaan kuntoon, niin sitten ilmeisesti mietittään jotain muuta. Osasyynä kuulemma tosin voivat olla lääkkeiden sivuvaikutukset ja mun ikeneni tuskin tulevat koskaan olemaan yhtä hyvässä kunnossa kuin terveillä ihmisillä. Ja sain mä myös ajan hammasröntgeniin, jossa nähdään kunnolla viisauden hampaitten tilanne.

Pakko myöntää, että oon salaa onnellinen tosta toisesta tarkastuskäynnistä. :D Siitä tosin en oo onnellinen, kuinka ison laskun ne mulle mukaan törkkäsi. Vajaat 52 euroa! Ei mulla ollut hajuakaan, että hammaslääkärillä käynti on noin kallista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti